Verksamheten

Skolrestaurangen Mumspalatset

Mat, rörelse och sömn är viktigt för att vi ska må bra, men också viktiga förutsättningar för lärande. Skollunchen som eleven äter ger bra förutsättningar för att ha energi till dagens fortsatta skolarbete. Att servera näringsriktig lunch är viktigt både utifrån energiintag men också för att öka jämlikheten kring våra elevers hälsa. Bra skolmat är en viktig grund för en bättre skola för alla.

I skolrestaurangen Mumspalatset serveras frukost, lunch och mellanmål. Köket lagas det mesta från grunden och då vi har ett eget tillagningskök kan vi servera nylagad mat till våra elever varje dag.

Matsedeln består av mestadels av husmanskost men också inslag av nya rätter, elevernas önskemat samt maträtter som kan lagas efter tillgång utifrån årstid. Matsedeln finns att se i appen Skolmaten.

Skollunchen tillredd i Bastasjös eget skolkök serveras till lunch
EU:s logotyp för skolmjölkstöd

Skolmjölkstöd

Mjölken vi serverar i skolan finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket. Skolmjölksstödet kan sökas av alla skolor, både kommunala och fristående skolor, från förskola till gymnasium. Syftet med detta EU-stöd är att ge fler elever möjlighet att dricka mjölk i skolan.